Ájurvédský blog Andrey Lazarské



VZTAHY PODLE ÁJURVÉDY. KTERÉ KONSTITUČNÍ TYPY SE K SOBĚ HODÍ A KDE TO BUDE SKŘÍPAT?




Ájurvéda není „pouze“ medicínským systémem, ale především představuje umění každodenního života.  A o čem jiném je náš život, když ne o vztazích? Vztahy s naším prostředím (sami víme, jak moc nás ovlivňuje např. počasí, jak jinak se cítíme v rušném městě oproti tiché přírodě, jak se vztahujeme obecně k životnímu prostředí), vztah k domovu, k práci, k věcem, které nás obklopují, k lidem okolo nás a především vztah k sobě či snad lépe řečeno vztah se sebou samým. Od něj se vše ostatní odráží. Jak k sobě přistupuji? Vnímám a respektuji potřeby svého těla? Vnímám své hluboké pocity a dávám jim v životě potřebnou důležitost? Pokládáme si otázku „Kdo jsme?“ a čekáme, že nám odpoví někdo jiný?
Člověk je tvor společenský a jeho život je každodenně různorodě protknut mnoha vztahy a interakcemi. Ať jsou to náhodní cestující ve vlaku, kolegové v práci, děti, sourozenci, partneři apod. Všichni si uvědomujeme, jak mocně nás vztahy mají schopnost ovlivňovat, jejich výrazný efekt na naše fyzické zdraví a psychickou pohodu. Ideálně by vztahy měly být charakterizovány jasností, soucitem, pochopením a láskou, jinak budou vztahy narušovat naši pohodu zmatkem a konflikty. Proto je prospěšné na vztazích pracovat a hledat harmonii se sebou i s okolím.
K tomu všemu nám dává ájurvéda mnohé nástroje, které jsou univerzálně platné a použitelné bez ohledu na kulturu, rasu, pohlaví, náboženství, společenské zařazení, rodinné a další faktory, jež hrají důležitou roli ve vztazích.
Ájurvédské pojetí osobnostních charakteristik a chování je založeno na povaze a charakteristice jednotlivých dóš. Základním předpokladem učení je skutečnost, že člověk představuje mikrokosmos Vesmíru a stejně jako vše stvořené i on se skládá z pěti prvků – éteru, vzduchu, ohně, vody, země, které jsou v každém z nás specificky nakombinované do podoby tři dóš – váty, pitty, kaphy. Každá z nich má své určité vlastnosti a projevy. Klíčový koncept představuje prakrti, naše přirozenost daná v okamžiku narození – zcela individuální poměr dóš a jejich vlastností, což se promítá nejen do fyzických aspektů našeho těla, ale silně zabarvuje i naše chování, vnímání, myšlení atd.
Na úrovni mysli se jednotlivé elementy projevují jako tzv. triguny – sattva (přirozená inteligence, klid, ticho, štěstí, čistota), radžas (aktivita, vášně, žádostivost, zlost, turbulence), tamas (netečnost, letargie, otupělost), které zabarvují naši osobnost a náš temperament a ovlivňují naše mentální zdraví. Toto učení tvoří základ ájurvédské psychologie, což není tématem tohoto článku, pouze to zmiňuji pro ty, které ájurvéda zaujala.
Nám nyní postačí nastínit si v kostce chování a interakce jednotlivých dóš. Pro úplnost však podotknu, že každý z nás je utvářen souhrou všech tří dóš, akorát jejich poměr je jinak zastoupen. Někdy a v některých situacích nám vévodí jedna ze tří dóš, jindy jde o převahu dvou dóš, které hledají mezi sebou rovnovážnou interakci, ve výjimečných případech jsou zastoupeny všechny tři dóši stejnoměrně.
Navíc se může lišit naše prakrti, přirozený poměr dóš v okamžiku narození, od virkti – zastoupení dóš v současném okamžiku. Takže jinak se budeme chovat ve svém rovnovážném stavu (tj. jsou-li naše dóši ve správném množství a správné kvalitě jako v době narození), jinak při nerovnováze. Vzít v úvahu je nutno i řadu proměnlivých faktorů, např. běh času, kdy každé životní etapě (dětství, střední věk, stáří) přirozeně vládne jedna z dóš, podobně to je s denním časem či ročními obdobími.
Pro lepší pochopení dalšího čtení zde velmi stručně nastíním některé základní charakteristiky jednotlivých dóš, co se týče chování člověka:

VÁTA:
Rychlé nadšení, které ale dlouho nevydrží, rychlé učení i zapomínání, rychlé jednání, velká vnímavost, tvořivost, hravost. Slabostí jsou pak strachy, úzkosti, nerozhodnost, častý sklon ke změnám.

PITTA:
Disciplinovanost, ambicióznost, organizovanost (milují seznamy), výborná schopnost k učení, vysoká inteligence, výkonnost, výborně argumentují a chtějí mít pravdu. Vřelost, vitalita, vášeň. Slabostí bývá netrpělivost, vztek, nadměrný perfekcionalismus či přehnaná kritičnost, žárlivost.

KAPHA:
Pohodáři milující jídlo, posezení, nicnedělání, dlouhý spánek. Jsou trpěliví, jejich mysl je stálá, jsou laskaví, soucitní, odpouštějící, podporující, rodinu velmi milující. Slabosti představují lenost, pomalost, připoutanost či chamtivost.

Snad by se dalo říci, že v ájurvédě neexistuje nic takového jako k sobě se vůbec nehodící pár. Avšak má to svou podmínku, neboť o vztahy je prostě nutno pečovat na mnoha úrovních. Podstatné je znát sám sebe a svou přirozenost, poznat a respektovat svou vlastní sílu i svá omezení, pečovat o vlastní rovnováhu. To je nápomocné k tomu, abychom měli druhému co nabídnout a byli schopni správně porozumět jedinečnosti a odlišnosti každého z nás, toto respektovat včetně odlišných přirozených potřeb každého člověka. Toto uvědomění vede k soucitu, pochopení a přijetí rozdílností, naše očekávání se stanou více realistická a tím vším se vytváří méně prostoru pro zklamání a konflikty a více prostoru pro radostné a hravé objevování.
Věnovat pozornost vlivům dóš na lidský organizmus/život považuji tedy za velice nápomocné k pochopení chování svého i druhých. Např. Je – li vaše dítě neorganizované, zapomnětlivé a žije v chaosu, může to být zvýšenou vátou. Pomůžete mu k rovnováze teplou, olejnatou, výživnou a pravidelnou stravou a pravidelným klidným denním režimem mnohem více než křičením a trestáním.
Příklady vzájemných interakcí dóš:
Vztah váta + váta:  
Váta je velice tvořivá, vnímavá a spontánní, má smysl pro humor, je ale také velmi nestálá, neuzemněná, neorganizovaná. Hrozí nebezpečí vzniku chaosu a nepořádku v životě, neorganizovanost a nestálost vede k situacím, že např. mají mnoho nápadů, ale u žádného dlouho nevydrží, nejsou schopny je zrealizovat a uvést do konce. Takoví dva jedinci se potřebují silně zaměřit na režimová opatření, která je udržují v rovnováze, jinak si budou vzájemně vátu zvyšovat, což je stav směřující k mnoha fyzickým i psychickým nemocem.

Vztah váta + pitta:
Element vzduchu se zde setkává s elementem ohně, vzduch může oheň zvýšit nebo rozfoukat až uhasit. Pitta má tendenci se nad neukázněností a neorganizovaností váty rozčilovat. Pitta miluje své seznamy, je často zahrabaná do knih a studia, má své úkoly, je silně zaměřena na cíl, zatímco váta chce být spontánní a proměnlivá. Pittovská vážnost a tendence k intelektuálnosti může být rozveselována tvořivou vátou se smyslem pro humor. Mohou tvořit dobrý tým za předpokladu, že respektují své limity, tj. pitta nebude kritizovat slabost a nesoustředěnost váty, bude jí dopřávat dostatek odpočinku a podporovat ji ke klidu, váta bude rozumět tomu, že její rozevlátost vede nakonec k chaosu a nechá si dobře poradit. Např. se blíží léto a váta předloží před pittu mnoho tipů na výlety, pitta z nich systematicky několik vybere a celou akci zorganizuje.

Vztah váta + kapha:
zatímco váta je rychlá, lehká, pohyblivá a nestálá,  kapha představuje opak – pomalá, stabilní, klidná, velmi pečující a milující. Vátě přináší ukotvení, stabilitu, klid, zatímco váta je pro kaphu stimulem a motivací. Kapha tak bude přirozeně omezovat nezdravou pohyblivost váty (např. navrhne sledování romantického filmu v TV na pohodlném gauči místo neustálého chození ven), váta bude zdravě kaphu povzbuzovat k pohybu.

Vztah pitta + pitta:
časté např. v zaměstnání, pitty chtějí šéfovat a mít pravdu. Tyto vztahy představují docela velkou výzvu, může docházet ke konfliktům, žárlivým či jinak vyhroceným hádkám, zde záleží opravdu na vyrovnanosti a schopnosti respektu. Ideální je rozdělit zodpovědnost (např. jedna pitta zodpovídá za zahradu, druhá za čistotu uvnitř domu, jedna pitta vaří, druhá myje nádobí).  Nekritizovat toho druhého, neříkat, že bych to udělala jinak! Pitty rády a dlouze diskutují a jednají, mají vždy připraveno mnoho argumentů. Pittu nejlépe utišíme tím, že řekneme: „Máš pravdu, výborný argument, to mě nikdy nenapadlo, děkuji.“  

Vztah pitta + kapha:
dobrá kombinace, kdy horká a intenzivní pitta má možnost přiměřeně motivovat a organizovat kaphu. Pitta má tendenci vytvořit seznam aktivit pro kaphu, kapha je dobrým týmovým hráčem, která toho i hodně vydrží.

Jsou – li ve vztahu dvě stejné dóši, budou se vzájemně zvyšovat, takže je větší výzvou si hlídat svou rovnováhu. Jsou-li ve vztahu různé dóši, pak se vzájemně podporují, kontrolují a vyvažují, avšak v nerovnováze se budou provokovat. Cílem tedy je pochopit, co koho harmonizuje a chovat se dle toho.
Pěkným příkladem mohou být i naše děti. Máte – li vícero dětí, pak si prosím uvědomte, že každé z nich bude potřebovat jiný přístup dle jejich vlastní přirozenosti a dle toho také budeme volit jejich volnočasové aktivity. Vátové dítě bude tíhnout k hudbě nebo jiné tvořivé činnosti, pitta dítě bude soutěživé, ve sportu toužící po pozici kapitána, ve třídě po předsednictví, pro kapha dítě bude nejvhodnější aktivita venku v kolektivu ostatních dětí, tak se cítí šťastní.
V širším kolektivu je vhodné mít zastoupeny všechny dóši  – váty mají plno bláznivých nápadů,  pitty  budou vybírat ty nejlepší a organizovat jejich realizaci, kaphy pomáhat s realizací, mají velkou výdrž a budou se ujišťovat, že se plán dokončí.
Závěrem bych ráda uvedla myšlenku, kterou jsem nedávno slyšela … vztahy jsou jako tanec – můžeme se naučit jednotlivé kroky, ale nejlepší tanec přichází, když se mu úplně oddáme. Proto se učme naslouchat sobě i druhým, cítit a vnímat, rozumět a milovat. Kvalita vztahů závisí na každém z nás. Ájurvéda dává doporučení, jak se stát tou nejlepší podobou sama sebe, jak pochopit a respektovat přirozenost svou vlastní i druhých. Život se skládá z bezpočtu voleb, které každodenně provádíme, přičemž ty správné činí náš život šťastnější a spokojenější.

Psáno pro časopis womanonly:

https://www.womanonly.cz/vztahy-podle-ajurvedy-ktere-konstitucni-typy-se-k-sobe-hodi-a-kde-to-bude-skripat/?fbclid=IwAR2nVcpKU0zqCK5HtntwZD2LPr8NOnucpSUVpe_Psly2TRo63EtdZVdO7b0